Welke veranderingen zijn duidelijk voelbaar sinds corona in maart haar intrede maakte? Hoe blijf je ook in deze tijd succesvol? Waar liggen de grootste uitdagingen en waar haal je de meeste energie uit? Dias Gnanapragasam is werkzaam bij FTE Groep als Business Solution Manager en vertelt in dit interview alles over de impact van corona.
“Als Business Solution Manager ben ik binnen FTE Groep commercieel verantwoordelijk voor de advisering en verkoop van onze dienstverlening (zowel profit- als non-profit bedrijven). We realiseren ambities op het gebied van change en continu verbeteren. Ik kan snel doorgronden wat de wensen en behoeften zijn van een opdrachtgever en daar zit ook mijn grootste toegevoegde waarde. Zo kan ik de opdrachtgever verder helpen op een duurzame manier en creëren we een cultuur van continu verbeteren en agile werken.”
Waar krijg jij de meeste energie van?
Ik ben en blijf altijd een (ex-) topsporter (judo op nationaal- en internationaal niveau) en dat maakt van mij een gedreven winnaar pur sang, die altijd kansen ziet en denkt in inhoudelijke oplossingen voor zowel de klant als de consultant. Ik krijg energie van netwerken en het opbouwen van duurzame relaties bij opdrachtgevers. Mijn werk doe ik dan ook op een betrokken, gedreven, passionele en enthousiaste manier. Het verkopen van waarde is in mijn ogen een van de meest uitdagende aspecten van sales. Of het nu gaat over het besparen van kosten of aspecten die te maken hebben met exclusiviteit en betrouwbaarheid. Ik ga altijd op zoek naar de toegevoegde waarde voor de opdrachtgever.
Hoe blijf je succesvol in deze coronatijd?
De grootste verandering die ik heb opgemerkt, zal ook anderen niet zijn ontgaan. De fysieke wereld heeft plaats gemaakt voor een digitale omgeving. Kantoorpanden en hotels zijn verruild voor mijn werkplek thuis. In het begin van deze coronatijd ben ik ook echt wel zoekende geweest. Het was een directe omslag die ik moest maken. Vanuit de topsport heb ik geleerd dat je direct de knop om moet zetten en focus moet aanbrengen op de zaken waar je direct invloed op hebt. Vooral het benaderen van new business via de digitale wereld in plaats van fysiek, was best wel even wennen in het begin.
Bij bestaande relaties was deze drempel minder groot. Maar doordat ik die directe omslag heb kunnen maken, heb ik ook in deze coronatijd succesvol kunnen doordraaien. Focus aanbrengen op de dingen die ik hiervoor ook deed en ook toen al succesvol waren, dat is het belangrijkste. Wij hebben sinds de corona in maart haar intrede maakte in totaliteit 11 nieuwe klanten kunnen verwelkomen. Dit betekende ook dat wij weer focus konden hebben op groei in zowel klanten als consultants in plaats van te moeten afschalen. We durven ook in deze tijd te groeien en risico’s te nemen.
Welke uitdagingen kom je nu vooral tegen en hoe ga je hiermee om?
Ik ben van nature een optimist, dus of het nu crisis is of niet: de crisis moet je in perspectief trekken en zien als een kans. De situatie en omgeving pas ik aan op de omstandigheden van het moment. Zo ga ik op zoek naar een nieuwe manier van werken. Wat kan ik gebruiken en wat niet? Ik heb gemerkt dat contact onderhouden met collega’s, consultants en klanten belangrijker is dan ooit. Onze opdrachtgevers hebben nu andere behoeftes en ook in deze tijd wil ik klanten verder helpen op een duurzame manier.
Heb je nog tips voor andere Sales Managers?
Mijn ultieme tip is om je kwetsbaar op te stellen en veel te sparren met andere sales professionals over de uitdagingen die je tegenkomt. Misschien kun je elkaar hierin versterken! In mijn optiek zijn er ook twee groepen commerciële professionals te onderscheiden. De commerciële professionals met een ‘fixed mindset’ en de professionals met een ‘growth mindset’. Een professionals met een growth mindset weten hun talenten en vermogens te ontwikkelen door inzet, opleiding en volharding. Hun focus ligt niet op slim overkomen of op het oppoetsen van hun imago. Zij zijn juist leergierig, durven kansen te benutten en leren van de resultaten. Ze werken graag met mensen die hen uitdagen om te groeien, zij durven eerlijk te kijken naar hun tekortkomingen en ze zoeken naar manieren om die te verbeteren.
Kortom, een growth mindset belichamen: een liefde voor leren, een openheid voor feedback en het vermogen om obstakels onder ogen te zien en te overwinnen. Naast de reputatie van de organisatie, wordt ook het persoonlijke merk belangrijk. Emoties en imago blijven een belangrijke rol spelen in de relaties tussen mens, dus ook tussen mij en de klant. Een klik hebben is essentieel en daar kan een goede ‘personal branding’ zeker bij helpen!