Contact

Project

Een dubbele rol als Business Analist en Product Owner

Een dubbele rol vervullen op je opdracht, waardoor je én de opdrachtgever goed kan bedienen én bezig bent met het realiseren van je eigen ambitie? Het is een uitdaging die Henok met veel plezier is aangegaan. Wendbaar zijn en op het goede moment de juiste rol vertolken. Hij vertelt ons graag hoe dit in de praktijk tot uiting komt.

Je hebt een uitdagende opdracht! Kun je ons meenemen in jouw dubbele rol als Product Owner en Business Analist?
Binnen het waterleidingsbedrijf ben ik werkzaam binnen Team Bedrijfsvoering. De organisatie gaat over op een nieuw systeem en dat brengt veel wijzigingen en aanpassingsvermogen met zich mee. Ik ben ingevlogen om sturing, prioritering en structuur aan te brengen, zodat we straks soepel over kunnen naar het nieuwe systeem. Als Product Owner analyseer ik wat de business nodig heeft en wat de mogelijkheden zijn binnen IT. Ik pak de intakes op met de business of externe partijen en ga van start met prioriteren. Daarna zet ik de pet van Business Analist op en heb ik het doel om een zo compleet mogelijke analyse te maken. De acceptatiecriteria en de wensen van de business moeten duidelijk zijn. Vervolgens geef ik de wijzigingsvoorstellen door aan functioneel beheer.

Waar zit de grootste uitdaging voor jou op dit moment?
We werken op de scrumwijze, in sprints van drie weken. Samen met de scrum master ben ik in de lead en kijken we wat de mogelijkheden zijn en welke capaciteit we hebben. Dit betekent ook dat we weleens besluiten om een project niet te doen of op een later moment te doen. Soms is dan sprake van teleurstelling of weerstand. Op zo’n moment probeer ik om zo goed mogelijk uit te leggen welke projecten we nog meer hebben lopen, welke hiervan de hoogste prioriteit hebben en waar de organisatie het grootste belang bij heeft. Zeker wanneer het gaat om veiligheid of wettelijke verplichtingen, heeft dat altijd voorrang. Verwachtingsmanagement is dus key. Ook moet je absoluut geen valse beloftes maken, want dat werkt uiteindelijk alleen maar averechts. Daarna volgt er gelukkig vaak meer begrip voor de situatie en beseffen ze dat niet alles tegelijk kan en dat structureren en prioriteren een noodzakelijk goed is.

Wat wil je achterlaten als je hier de deur dichttrekt?
Met mijn komst heb ik gezorgd voor meer structuur en geef ik het team mee dat prioriteren belangrijk is en hoe je dat het beste kunt doen bij projecten. Door deze way of working is er ook meer begrip ontstaan binnen de organisatie. Ik hoop dat ze deze lijn verder doortrekken als mijn opdracht is afgelopen.

Gerelateerd

Bekijk alles